HotInfo>Blog

Energie naturala, Ecologie,Presa, Opinii, Divertisment, Diverse.

TIMISOARA 1989

Posted by Florian pe 17 Decembrie, 2007,10:51


logo1989.gif

Anul 1989 a dus la caderea sistemului totalitar comunist in intreaga Europa
Spre sfarsitul anului, indeosebi in vestul Romaniei, populatia aflase, de la posturile de televiziune externe (maghiare, iugoslave) si emisiunile in limba romana de la Radio Europa Libera si Vocea Americii, de schimbarile din Europa. Asa a fost posibil ca un eveniment aparent banal (evacuarea arbitrara a pastorului timisorean al Bisericii reformate Laszlo Tokes fixata pentru data de 15 decembrie 1989) sa devina pretext pentru o revolta populara in Timisoara, transformata apoi, prin radicalizare, in revolutie. In 15 decembrie s-au adunat in fata casei parohiale mai multi enoriasi care doreau sa impiedice evacuarea pastorului. Fiind o zona extrem de circulata, aproape de centrul orasului, multi locuitori ai orasului se opreau pentru a afla ce se intampla. ei au ingrosat, astfel, initial involuntar, numarul celor adunati.
In data de 16 decembrie, numarul celor adunati crescuse la circa 400 de persoane, majoritatea nemaifiind enoriasi reformati, ci cetateni ai Timisoarei, de diferite etnii si confesiuni. prin blocarea circulatiei in zona, situatia s-a radicalizat. Dupa-amiaza se striga pentru prima data „Jos Ceausescu!”. a fost de ajuns aceasta scanteie pentru a se declansa revolta. in strigate de „Jos Ceausescu!” si „Jos comunismul!”, demonstrantii s-au deplasat in diverse puncte ale Timisoarei pentru a chema oamenii la revolta. au fost trimise trupe de Armata, Militie, Securitate pentru a dispersa multimea. demonstrantii au fost batuti si arestati in aceeasi noapte si in dimineata urmatoare. au fost arestati 930 de persoane, dintre care 130 minori.
CONTINUARE – DOCUMENT>>

VIDEO

***

4 răspunsuri to “TIMISOARA 1989”

  1. cosmin said

    Desi am participat la Revolutie la Timisoara nu sunt revolutionar ci mai degraba martor activ. Adevarul prezentat este trunchiat. Spre exemplu se citeaza lozincile ‘Jos ceausescu,Armata e cu noi ,Azi in Timisoara maine-n toata tara’dar nu se spune nimic de ‘Jos comunismul, Fara comunisti, Vrem faina de malai si pe regele Mihai’, lozinci scandate de grupuri reduse la tacere de securisti bine antrenati care au tolerat lozincele clasice.
    Ancheta de dupa a fost o rusine ca si ce a urmat.Cat despre adunarea de la Biserica lui Tokes,din intamplare eram acolo si iar se minte despre ce a fost.
    Am avut noroc ca am scapat cu viata,acum sunt bine la Unchiul Sam dar sunt evenimente pe care nu le pot uita si explica logic

  2. FLORIAN said

    Daca ati fost martor la evenimente, as fi foarte fericit daca ati face un efort de memorie si ati trimite impresiile dvs. reale despre cum s-au petrecut faptele.
    Cu acordul dvs. as publica in blog articolul dvs.

  3. cosmin said

    Efort de memorie nu trebuie sa fac pentru ca ce am vazut atunci mi-a ramas intiparit pe viata.Sa incep cu 16 decembrie 1989. Era sambata, ora 11-12 AM si am avut zi libera(noaptea trecuta venisem din delegatie de la Bucuresti ).Locuiam la vreo 600-700 metri de Piata Maria unde era casa lui Tokes.Am ajuns acolo mergand pe jos dinspre piata Iosefin cu o plasa in mana (PPC poate pica ceva) oprindu-ma pe la magazinele alimentare din zona. Era ceva mai aglomerat decat de obicei pietonii circulau mai repede si la Biserica Reformata vad ceva lume adunata. Crezand ca se vinde ceva ma duc si eu.Erau in general barbati,de 30-40 de ani bine facuti,lume vreo 40-50,amestecati cu cei din statia de tranvai. Se circula normal prin zona,poate mai aglomerat. Ma opresc si ma uit in sus acolo unde se uitau toti gura-casca nu acei barbati care stateau imprastiati ca niste statui si nu vorbeau. La etajul casei-bisericii era o fereastra larg deschisa.Intreb si eu cei acolo si mi se spune ca a venit primaria sa il evacueze pe preot(numele Tokes l-am aflat la Craciun) .Una povestea lacrimogen ca a vazut pe preot la fereastra cu mainile pline de sange adresandu-se enoriasilor.Curios nici unul nu vorbea cu accent maghiar si nu aveau moaca de credinciosi protestanti. Astept vreo 20-30 minute sa vad si eu spectacolul si nimic,trecatorii veneau plecau,fereastra ramanea deschisa,era putin comic. Vad printre trecatori un coleg de la serviciu,ne salutam si incep sa comentez cu umor :’daca fereastra e deschisa sa nu crape caloriferele’. Imi face semn sa tac si imi spune ca sunt securisti printre noi. Precaut plec.Ajuns acasa vecinii comentau evenimentul,se cam stia in tot cartierul.Pana seara nu am mai vazut nimic suspect desi am mai iesit din casa.
    Daca nu plictisesc pot sa continui cu ce a fost in seara de 16 dec si in 17 decembrie.
    Numai bine

  4. FLORIAN said

    Domnule Cosmin va multumesc si asa cum am promis, comentariul dvs. l-am transcris intr-un articol pe front page.
    V-am ramane recunoscatori eu si cititorii, daca ati continua.
    Trebuie sa recunosc ca stilul dvs. de a povesti este deosebit si interesant pentru cei care vor sa cunoasca adevarul.

Lasă un răspuns

 
